Co niszczy DPF

Filtr cząsteczek stałych, w skrócie DPF, montowany jest w samochodach z silnikami Diesla. Niestety w pewnych warunkach ulegają one uszkodzeniu, a regeneracja DPFmoże być kosztowna. Jak w każdym układzie zamkniętym, jeden niesprawny element przyczynia się do szybszej degeneracji kolejnych. Dlatego tak ważna jest wiedza na temat działania i zapobiegania zapchaniu wspomnianego filtra.

Zasada działania filtra DPF

Filtr DPF działa mechanicznie i z zasady jest bezobsługowy. W większości samochodów osobowych składa się z wielu wąskich kanalików, które mają za zadanie filtrować cząsteczki stałe znajdujące się w gazach spalinowych. Z czasem sadza zapycha poszczególne otwory, zmniejszając wydajność filtra. Oczyszczanie, z założenia następuje mechanicznie, jednak aby wypalić osad, niezbędna jest wysoka temperatura – wyższa niż spalin przy normalnej pracy silnika.
W tym celu stosuje się dwa rozwiązania. Z jednej strony – dodatki do paliwa, które mają zmniejszyć temperaturę wypalania sadzy, z drugiej – suche filtry cząstek stałych. Oba rozwiązania mają wady i zalety. W pierwszym, problem nie zostaje w pełni rozwiązany, a proces zużywania filtra następuje wolniej, a w drugim auto-regeneracja filtra nie jest możliwa w warunkach miejskich.

Co niszczy filtr cząsteczek stałych?

Do czynników zabójczych dla DPF należą przede wszystkim:

niskiej jakości paliwo
powolna jazda w korkach bez okresów dłuższej jazdy w trasie
zużyte wtryskiwacze
uszkodzona turbosprężarka.

Istnieje możliwość usunięcia filtra DPF, jednak należy dobrze przeanalizować wszystkie za i przeciw, a także wiążące się z tym koszty.

Zdjęcia pochodzą ze strony: DPFecoSERWIS Dziękuję za cenne rady.